Allmänt om innebörd och innehåll
När någon har dött måste man göra en så kallad bouppteckning. Det är en juridisk sammanställning över följande punkter;
- vilka som ska ärva: partner, barn, andra personer enligt lag och/eller testamente
- vad personen ägde: bostad, pengar, aktier, fonder, försäkringar, fordon, lösöre med mera
- om personen hade några skulder: bolån, krediter, skulder till privatpersoner och/eller myndigheter
Tidsfrist att upprätta och skicka in bouppteckning samt gången steg för steg
Det är viktigt att tänka på att inom tre månader efter dödsfallet ska man ha ett möte som kallas bouppteckningsförrättning. Då samlas alla de personer som enligt lag och eller testamente ska ärva och går igenom de punkter som nämnts ovan. Om den som har dött var gift vid tidpunkten för dödsfallet ska i regel även den efterlevandes tillgångar och skulder antecknas i bouppteckningen.
Den som bäst känner till dödsboets tillgångar och skulder ska utses till en så kallad bouppgivare. Det betyder att personen kommer att ansvara för att inhämta och uppvisa underlag till stöd för tillgångar och skulder samt skriva under bouppteckningen. Bouppgivaren ska också utse två utomstående förrättningsmän som inte på grund av lag eller testamente har rätt till att ärva den avlidna. Förrättningsmännens uppgift är att intyga att allt har blivit korrekt antecknat och att tillgångarna har värderats efter bästa förstånd. Tar man hjälp av jurist eller begravningsbyrå kommer två personer från byrån i stället agera förrättningsmän.
Efter det officiella bouppteckningsmötet sammanställs uppgifterna i bouppteckningen. Detta ska göras färdigt senast en månad efter att mötet har hållits. Därefter, det vill säga senast fyra månader efter dödsfallet, ska bouppteckningen skickas till Skatteverket som går igenom bouppteckningen och säkerställer att allt har blivit korrekt antecknat. Om allt ser bra ut godkänner Skatteverket den inskickade bouppteckningen och registrerar den i myndighetens register. Den registrerade bouppteckningen skickas i regel tillbaka till den personen som har skickat handlingen till Skatteverket. Myndigheten behåller alltså inte originalet.
Registrerad bouppteckning – dödsboets legitimation
När bouppteckningen väl har registrerats hos Skatteverket kan den sägas utgöra en legitimation för dödsboet. I praktiken innebär det att dödsboet får vidta nästkommande åtgärder för att slutligen avveckla det. Med hjälp av den registrerade bouppteckningen kan dödsboet sälja hus, lägenhet, värdepapper, lösöre, avsluta bankkonton och se till att pengarna fördelas mellan de som ska ärva. Detta betyder alltså att Skatteverket måste först godkänna bouppteckningen innan man kan dela upp arvet.
Varför ska bouppteckningen göras inom en viss tid?
Att bouppteckning ska upprättas och skickas in till Skatteverket inom en viss tid har olika viktiga syften. Bouppteckningen visar som nämnts ovan vem ska ha rätt till arvet och hur mycket som finns att ärva. Ju snabbare detta görs, desto lättare är det att undvika tvister mellan arvingar. Innan bouppteckningen är klar är det svårt att sälja bostad, avsluta olika konton och fördela arvet. Den registrerade bouppteckningen visar vem som får lov att ta hand om dödsboets saker. Utöver detta behöver också Skatteverket veta vem som har dött, vad personen ägde och vilka som är arvingar.
En tidsgräns gör att det inte drar ut på tiden för mycket och det minskar också risken att viktiga papper försvinner eller att information blir svår att få tag på. Om dödsboet inte tar hänsyn till tidsfristen riskerar det att få ett vitesföreläggande från Skatteverket. Sammanfattningsvis finns tidsfristen för att allt ska gå rätt till, snabbt och säkert för såväl arvingarna som samhället.
Kan man göra bouppteckningen själv?
Ja, om man vill går det bra att upprätta bouppteckningen själv genom att till exempel använda en mall som finns på Skatteverkets hemsida. Vid större eller mer komplicerade dödsbon kan det dock vara klokt att ta hjälp av en jurist eller begravningsbyrå för att undvika att det blir fel i bouppteckningen och att Skatteverket därmed inte godkänner handlingen.
Vi på ACTUS Advokatbyrå har lång och dokumenterad erfarenhet av att upprätta bouppteckningar och hjälpa anhöriga i en känslig tid. Oavsett komplexitet ser vi till att allt går rätt till enligt lag
Vi hjälper dig!
Advokathuset Actus finns i Västerås, Eskilstuna, Örebro & Karlstad. Vi är alltid redo att hjälpa dig och du kan kontakta oss via telefon, mejl eller via vårt kontaktformulär som finns på vår hemsida.
Vi på Advokathuset Actus har stor erfarenhet av komplexa mål.
Vår profil hos Advokatsamfundet.