Förslag om att om att sänka straffbarhetsåldern för allvarliga brott till 13 år (Utkast till lagrådsremiss)

Förslag om att om att sänka straffbarhetsåldern för allvarliga brott till 13 år (Utkast till lagrådsremiss)

Allmänt

Nyligen presenterade regeringen ett utkast till lagrådsremiss om sänkt straffbarhetsålder för allvarliga brott. (se Utkast till lagrådsremiss Sänkt straffbarhetsålder för allvarliga brott) En lagrådsremiss är ett utkast till lag som regeringen lämnar till Lagrådet för granskning. Lagrådet har till uppgift att granska remitterade lagförslag och kontrollera så att lagförslaget inte kolliderar med eller strider mot grundlagen eller någon annan lag. Lagrådet lämnar sedan ett yttrande kring lagförslaget.

Utkastet till lagrådsremiss, som tagits fram inom Regeringskansliet, lämnar förslag som kompletterar förslagen i frågan om straffbarhetsåldern som lämnats i SOU 2025:11 Straffbarhetsåldern. Förslaget i utkastet stämmer endast delvis överens med förslaget i utredningen. I utredningen föreslogs att straffbarhetsåldern skulle sänkas till 14 år, medan regeringen i det nya utkastet i stället föreslår att straffbarhetsåldern sänks till 13 år. Utkastets förslag stämmer dock överens med utredningens när det gäller avgränsningen av vilken brottslighet som ska omfattas – enbart brott med minimistraffet fängelse i 4 år eller mer samt försök, förberedelse och stämpling till sådana brott. Regleringen föreslås vara tidsbegränsad och gälla i fem år. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Straffbarhetsåldern idag

Enligt gällande rätt får det inte dömas till påföljd för brott som någon har begått före 15 års ålder, se 1 kap. 6 § brottsbalken. Att straffbarhetsåldern är 15 år innebär att personer under 15 år kan begå brott, men inte dömas till straffrättsligt ansvar och till en påföljd. Straffbarhetsåldern har varit densamma i Sverige sedan 1902 (prop. 1902:7) och bygger på principen att straffrättsligt ansvar inte ska åläggas barn före den ålder då de i allmänhet kan antas ha uppnått viss mognad. Detta grundar sig i sin tur på att forskningen om utvecklingen av hjärnan visar att barn är mindre mogna än ungdomar i övre tonåren och unga vuxna.

Skälen till regeringens förslag

Regeringen framhåller i utkastet att den allvarliga brottslighetens spridning bland barn under 15 år, och det faktum att 13- och 14-åringar kan begå mycket allvarliga brott utan att dömas till straffrättsligt ansvar, i förlängningen riskerar att påverka tilltron till och att undergräva det straffrättsliga systemets legitimitet. Regeringen menar därför att det kan ifrågasättas om det är proportionerligt att den som är under 15 år och begår ett brott som för en vuxen hade föranlett livstids fängelse helt kan undgå en straffrättslig påföljd. Mot bakgrund av detta menar regeringen att det finns skäl att omvärdera systemet för unga lagöverträdare och den argumentation som lagt grunden för en straffbarhetsålder på 15 år, varför en ny straffbarhetsålder om 13 år föreslås. Utredningen föreslår vidare att den särskilda regleringen om sänkt straffbarhetsålder ska tidsbegränsas och gälla under fem år. Som skäl anförs att det inte går att dra någon slutsats om hur länge de allvarliga samhällsproblem som föranleder förslaget om sänkning av straffbarhetsåldern kommer att kvarstå och om samhällsutvecklingen kan komma att vända.

Förslaget har fått mycket kritik

Utredningen som legat till grund för förslaget, SOU 2025:11 Straffbarhetsåldern, har fått mycket kritik från flertalet remissinstanser när förslaget först remitterades. Det nya utkastet som tagits fram inom Regeringskansliet, som alltså enbart delvis stämmer överens med förslagen om straffbarhetsåldern som lämnats i SOU 2025:11 Straffbarhetsåldern, har återigen skickats ut på remiss till 126 olika remissinstanser som ges möjlighet att inkomma med sina synpunkter. Remissvaren ska ha kommit in till Justitiedepartementet senast den 12 november 2025.

Förslaget innebär ett stort avsteg från den straffbarhetsålder som har varit gällande Sverige sedan början av 1900-talet. ACTUS Advokatbyrå följer därför utvecklingen kring förslaget noggrant och inväntar svaren från remissinstanserna och Lagrådet. Håll utkik på vår hemsida för fler artiklar kring ämnet framöver.

Vi hjälper dig!

Advokathuset Actus finns i Västerås, Eskilstuna, Örebro & Karlstad. Vi är alltid redo att hjälpa dig och du kan kontakta oss via telefon, mejl eller via vårt kontaktformulär som finns på vår hemsida.
Vi på Advokathuset Actus har stor erfarenhet av komplexa mål.

Vår profil hos Advokatsamfundet.

Digital rådgivning

Actus Advokatbyrå erbjuder nu digital juridisk rådgivning inom alla verksamhetsområden. Med tjänsten kan klienter i hela Sverige få kvalificerad rådgivning, oavsett geografisk plats eller komplexitet i deras juridiska frågor.

Läs mer här

Senaste inläggen

Har du frågor eller vill ha hjälp med något?
Kontakta oss och vi hjälper dig!