Black Friday & Cyber Monday – hur skyddar jag mig juridiskt?

Black Friday & Cyber Monday – hur skyddar jag mig juridiskt?

De stora superdagarna då rabatterna regnar och dealsen flyger är annalkande. Black Friday och Cyber Monday innebär både fantastiska erbjudanden och en del juridiska fallgropar. Många gör spontana köp, och först efteråt upptäcker de att förväntningarna på öppet köp, reklamation eller retur inte stämmer med vad lagen egentligen säger.

Den här guiden ger en tydlig och lättbegriplig genomgång av reglerna – och vad du, i egenskap av konsument, bör ha extra koll på under årets största shoppinghelg.

Öppet köp – frivilligt för butiken

Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka, utan att det behöver vara något fel på den. Många tror att detta är en laglig rättighet men så är inte fallet. Det är helt upp till butiken om öppet köp ska erbjudas eller inte, och de kan när som helst ändra sina villkor.

Under Black Friday är det vanligt att butiker tar bort öppet köp helt eller inför striktare regler, till exempel krav på obrutna förpackningar. Därför är det extra viktigt att fråga i kassan eller läsa villkoren på webbutikens hemsida innan du handlar.

Bytesrätt – inte samma sak som öppet köp

Till skillnad från öppet köp betyder bytesrätt att du får byta till en annan vara eller få ett tillgodokvitto. Däremot får du inte pengarna tillbaka. Detta missförstås tyvärr ofta – särskilt när butiker marknadsför bytesrätt under Black Friday som om det vore ett generöst erbjudande. Bytesrätt är ingen lagstadgad rättighet utan utgör en så kallad frivillig förmån som företag självständigt kan välja att erbjuda.

Eftersom både öppet köp och bytesrätt är frivilliga villkor är det viktigt att du som konsument läser det finstilta – gäller bytesrätt för rabatterade varor? Krävs kvitto? Gäller tillgodokvitton även online?

Ångerrätt vid online köp – dina 14 lagstadgade dagar

När du handlar på internet har du enligt distansavtalslagen som huvudregel 14 dagars ångerrätt, och den gäller oavsett om varan är på rea eller inte. Tiden för din ångerrätt räknas från den dag då du får hem varan.

Tanken med ångerrätten är att du ska kunna testa produkten ungefär på samma sätt som om du hade besökt butiken fysiskt. Du får alltså öppna förpackningen och känna på varan, men inte använda den mer än nödvändigt. Om du gör det kan säljaren ta ut ett värdeminskningsavdrag.

Det finns dock några undantag, exempelvis:

  • Brutna hygienprodukter såsom in-ear-hörlurar
  • Specialtillverkade varor anpassade efter önskemål eller fått personlig prägel
  • Digitalt innehålls som redan levererats

Vid returnerande av varor är det du själv som i huvudregel får stå för returkostnaden. Detta förutsatt dock att säljaren exempelvis inte har gått med på något annat. I sådant fall bekostar näringsidkaren returen.

Säljaren måste återbetala pengarna inom 14 dagar från att du meddelat att du ångrar köpet, även om de får vänta tills du skickat tillbaka varan.

Reklamation – tre års rättigheter även på rean

Reklamationsrätten gäller i tre år och påverkas inte av om varan såldes på rea eller inte. Konsumentköplagen ger dig rätt att klaga på ursprungliga fel som fanns i varan när du köpte den, trots att de inte visade sig direkt.

Det är viktigt att du i egenskap av konsument meddelar säljaren inom två månader från det att du upptäcker felet. I annat fall kan du förlora din rätt att reklamera.

Om något går sönder respektive inte motsvarar beskrivningen har du rätt att klaga. Du kan kräva att felet åtgärdas genom exempelvis reparation respektive kan du begära att du, helt kostnadsfritt, får en ny vara.

Det enda undantaget är om felet i varan är något som du har blivit informerad om innan köpet, exempelvis en jacka som säljs billigare för att dragkedjan saknar en bit.

Många tror att garanti är samma sak som reklamationsrätt, men garantin är helt frivillig och ligger utanför lagens krav. Till skillnad från garanti gäller reklamationsrätt på tre år alltid, oavsett garanti, butiksregler och reapris. Särskilt vid elektronikköp är detta viktigt – även om garantin är slut kan du fortfarande reklamera.

Hävning av köp – när problemet är allvarligt

Att häva ett köp innebär att avtalet avslutas och att du får pengarna tillbaka. Detta är enligt konsumenttjänstlagen möjligt när:

  • Säljaren inte kan reparera eller ersätta varan inom rimlig tid.
  • Leveransen blir så försenad att varan inte längre fyller sitt syfte.
  • Felet är så allvarligt att det inte kan åtgärdas snabbt.

Under Black Friday och Cyber Monday är sena leveranser extra vanliga. Om du har beställt något till ett specifikt tillfälle, såsom julklapp till en resa eller en produkt som du behöver inför ett event, kan en försening vara skäl för hävning.

Professionell hjälp

Vi på ACTUS Advokatbyrå kan hjälpa dig som konsument att förstå dina rättigheter, bedöma om ett köp kan hävas och driva krav mot företag som inte följer lagen. Vi kan också bistå med att skriva formella reklamationer, förhandla med motparten och föra ärendet vidare till domstol eller nämnd vid behov.

Vi hjälper dig!

Advokathuset Actus finns i Västerås, Eskilstuna, Örebro & Karlstad. Vi är alltid redo att hjälpa dig och du kan kontakta oss via telefon, mejl eller via vårt kontaktformulär som finns på vår hemsida.
Vi på Advokathuset Actus har stor erfarenhet av komplexa mål.

Vår profil hos Advokatsamfundet.

Digital rådgivning

Actus Advokatbyrå erbjuder nu digital juridisk rådgivning inom alla verksamhetsområden. Med tjänsten kan klienter i hela Sverige få kvalificerad rådgivning, oavsett geografisk plats eller komplexitet i deras juridiska frågor.

Läs mer här

Senaste inläggen

Har du frågor eller vill ha hjälp med något?
Kontakta oss och vi hjälper dig!