När statliga och kommunala myndigheter köper varor och tjänster är de skyldiga att följa vissa speciella regler. Denna process kallas för offentlig upphandling. Offentlig upphandling styrs av ett relativt komplicerat regelverk vars syfte huvudsakligen är att se till att allmänna medel utnyttjas på bästa sätt samt att se till att upphandlingar genomförs på ett korrekt sätt.
Det finns olika möjligheter för en leverantör som inte tilldelats en upphandling att klaga på myndighetens beslut. Ett sådant klagomål kallas för överprövning. Det kan dels finnas skäl att begära överprövning om en leverantör anser att den upphandlande myndigheten genomfört upphandlingen på ett felaktigt sätt. Det kan även finnas skäl att ansöka om en annan leverantör felaktigt tilldelats upphandlingskontrakt. Om det visar sig att upphandlingen genomförts på ett felaktigt sätt kan den behöva göras om eller rättas.
Om en upphandlande myndighet genomför en upphandling som strider mot upphandlingslagstiftningen kan en leverantör som anser sig lida skada i vissa fall även ha rätt att kräva skadestånd.