Vad kan jag göra om jag köpt en felaktig vara av en privatperson?

Vad kan jag göra om jag köpt en felaktig vara av en privatperson

Allmänt

Om en privatperson har köpt en felaktig vara av en annan privatperson är köplagen (190:931) tillämplig. För att förstå vilka åtgärder som kan vidtas i dessa fall måste först förstås när en vara kan anses vara felaktig och vilka skyldigheter en köpare har i situationen.

Fel i vara

En vara anses enligt köplagen vara felaktig om varan inte stämmer överens med vad som är avtalat när det kommer till varans art, mängd, kvalité, andra egenskaper och förpackning. Om inte annat följer av avtalet är varan även att anse som felaktig om den inte är ägnad för det ändamål som liknande varor används till, om den inte är ägnad att kunna användas för det särskilda ändamål som varan var avsedd för, om varan inte har de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell eller om varan inte är förpackad på det sätt som behövs för att skydda varan.

Undersökning av varan före köpet

En köpare får inte enligt 20 § köplagen påstå att ett fel föreligger om det är ett fel som köparen måste antas ha känt till före köpet. Om köparen före köpet undersökt varan eller underlåtit att undersöka varan utan godtagbar anledning trots säljarens uppmaning får en köpare inte påstå fel som denne borde ha märkt vid undersökningen. Köparen har egentligen ingen skyldighet att undersöka varan före köpet, men det finns en skyldighet för köparen att undersöka varan så snart som möjligt efter att varan avlämnats till köparen enligt 31 § köplagen.

Detta innebär att det finns två fall som kan göra att köparens möjlighet att göra gällande fel i vara inskränks vilka då är att köparen själv har undersökt varan före köpet eller att köparen trots uppmaning från säljaren underlåtit att undersöka varan.

Åtgärder vid fel i vara

Innan en köpare kan begära att en åtgärd vidtas från säljaren på grund av felet i varan måste köparen ha reklamerat varan till säljaren inom en skälig tid från det att köparen borde ha märkt felet enligt 32 § köplagen. Om köparen inte reklamerar inom två år från det att köparen tagit emot varan förloras rätten att åberopa felet om inte något annat följer av en garanti eller annan utfästelse.

Den första åtgärd som köparen kan kräva är att säljaren ska avhjälpa felet utan kostnad för köparen enligt 34 § köplagen. Om felet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta har köparen enligt 34 § 2 st. köplagen rätt att kräva omleverans av varan.

Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom en skälig tid efter reklamationen har köparen enligt 37 § köplagen rätt att kräva prisavdrag. Ett prisavdrag ska beräknas på så sätt att förhållande mellan det nedsatta och avtalsenliga priset motsvarar värdet på varan i felaktigt och avtalsenligt skick.

Om felet i varan är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg detta eller borde ha insett det har köparen rätt att häva köpet enligt 39 § köplagen. Vad som kan anses vara av väsentlig betydelse får avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet men hänsyn kan tas till möjligheterna till att rätta felet genom avhjälpande eller omleverans.

Vi hjälper dig!

Advokathuset Actus finns i Västerås, Eskilstuna, Örebro & Karlstad. Vi är alltid redo att hjälpa dig och du kan kontakta oss via telefon, mejl eller via vårt kontaktformulär som finns på vår hemsida.
Vi på Advokathuset Actus har stor erfarenhet av komplexa mål.

Vår profil hos Advokatsamfundet.

Digital rådgivning

Advokathuset Actus erbjuder nu digital juridisk rådgivning inom alla verksamhetsområden. Med tjänsten kan klienter i hela Sverige få kvalificerad rådgivning, oavsett geografisk plats eller komplexitet i deras juridiska frågor.

Läs mer här

Senaste inläggen

Har du frågor eller vill ha hjälp med något?
Kontakta oss och vi hjälper dig!